OEQC 2016, verkleinde wereld

Vorig jaar bezocht ik het OEQC (the Open European Quilt Championships) in het MECC. Zeer inspirerend wat ik daar allemaal zag. Mijn handen jeukten om zelf ook een quilt te maken die daar zou kunnen hangen. Maar het niveau is heel hoog, zowel op artisitiek vlak als op technisch niveau.

 

Ik had een idee dat al een tijdje borrelde, maar geen concreet ontwerp. Stap voor stap ontstond er een hoed waarin een persoon zich bevond in een eigen wereld. Dankzij een workshop die ik vorig jaar bij het OEQC deed wist ik dat je met acrylverf goed kunt schilderen op stof. Rond de kerst kwam ik op het idee van doorschijnende stof. Het werd lekker weer en ik kreeg zin om stof te verven. Wat heel erg goed lukte. Dat gaf me weer een idee voor de omgeving van de hoed. 

 

Verder was het uitproberen wat wel en niet werkte. De hoofdjes bv. heb ik op 4 verschillende manieren proberen aan te brengen. Uiteindelijk gaf het plakken met vliezoline het beste resultaat. Na wat oefenen op proeflapjes  durfde ik het aan om, met mijn nieuwe naaimachine, uit de vrije hand te gaan quilten.

 

Het allermoeilijkste vond ik uiteindelijk het verzinnen van de titel. Ik merk soms, als ik iets schilder, dat het thema pas achteraf duidelijk wordt. Zo ook nu. Ik woon vlak bij een asielzoekerscentrum. Het idee dat mensen in gammele bootjes op zoek gaan naar veiligheid houdt me vaak bezig. De golven die ontstonden tijdens het patchwork deden me daar aan denken. Aan de andere kant is het voor mij (en ik denk voor iedereen) belangrijk om de buitenwereld af en toe buiten te sluiten om tot jezelf te kunnen komen.

  

Vandaar dat de titel "Verkleinde wereld" werd. Een beschermde wereld met natuur en lieve dingen, om weer helemaal te aarden en bij jezelf te komen. Om daarna met positieve energie weer mee te doen. 

 

Ik ben heel blij met het resultaat. Nu is het afwachten (tot september!) of mijn quilt uitgekozen wordt om mee te doen tijdens het OEQC 2016.

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Edith Dings (woensdag, 04 mei 2016 13:02)

    Bijzonder en prachtig hoe je deze essentie hebt vormgeven in de 'Verkleinde wereld'. Jouw zieleklanken! Wat mij betreft val je hier zeer zeker mee in de prijzen.

  • #2

    Monique Schuijt (vrijdag, 06 mei 2016 13:42)

    Dankjewel Edith, voor je lieve complimenten.